top of page

Informace, vysvětlivky a rady

Na této stránce naleznete přehled informací, které obsahují: základní pojmy, nejčastější chyby a další. Dále také vysvětlivky různých základních pojmů a rady, jak pro administrátory, tak pro hráče.

Tato stránka neslouží pouze pro začátečníky, ale i pro ostřílené hráče/adminy, kteří by si tyto základy chtěli připomenout. Nikdo není neomylný a každý jednou začínal, proto jsme sestavili tyto témata, abyste se vyhli případným chybám :)

!Pokud budete chtít tyto informace použít pro Vaši tRPG, tak nás prosím uveďte jako zdroj!

TRPG - co to je?

TEXTOVÁ role-play hra je ve volném překladu definovánna jako 'Hra na hrdiny', je to tedy něco na způsob dračího doupěte. Ovšem, narozdíl od obyčejného dračáku se tRPG hraje se formou psaných příspěvků. Pro úplné začátečníky, hraje se tak, že příspěvek, který sami napíšete (né že to za vás bude psát někdo jiný!), by měl popisovat, co vaše postava v tento moment dělá, kam a proč jde, zahrnout také její pocity, myšlenkové pochody... avšak, to asi nezní zrovna záživně. Ovšem, pointa celé hry není jenom o popisování toho, co vaše postava dělá, nýbrž jde o vytváření společného, vskutku originálního příběhu právě s ostatními hráči, a prožívat tak mnohá dobrodružství, které by Vám v realitě nejspíše moc neprošla.

Mary/Gary Sue

(Dokonalost sama)

Pokud se vaše postava s blíží úplné dokonalosti (neplést s vysokým sebevědomí daného charakteru - to je něco jiného), tedy, všechno , všechno a všechny zná (tady narážíme pro změnu na problém 'křišťálové stěny', ale o tom až později), vše umí a bez problémů zvládne... asi už víte co mám na mysli - tak je něco špatně. Každý má nějaké ty mouchy, někdo jich má méně, někdo celý roj, ovšem, NIKDO NENÍ DOKONALÝ. Občas se vaší postavě prostě nedaří, každý má občas špatný den a tak.

Nejčastější chyby:

Metagaming

Metagaming vlastně znamená, že manipulujete s ostatními hráči. Manipulace je myšleno, když v příspěvku například napíšete toto:...a ze srandy jsem jí podkosil nohy. Lili se okamžitě skymácela na zem, až se zobákem zabořila do vlhké hlíny. Ovšem, můžete někomu nastavit nohu, uhodit, zápasit nebo se s ním třeba přetahovat, ale nechte druhého hráče možnost reagovat. Není sic moc možností, co dělat, když vám přeci jen někdo nenápadně tu nohu nastaví (jelikož nikdo není Mary Sue) ovšem, je mnoho způsobů, jak zakopnout či upadnout :).

Křišťálová stěna

(Rozdíl mezi Vámi a Vaší postavou)

Musíte si uvědomit, že je velký rozdíl mezi tím, co víte Vy, a co Váše postava. I když si v klidu můžete pročítat ostatní profily hráčů, i když máte špatný den, i když si přečtete, že na Vás Lili chystá lest, Vaše postava to neví, a pokud není nijak s tajným plánem Lili obeznámena, nemůže již předem vědět, co chystá.

Založení TRPG

Máte úžasný nápad na tRPG, která ještě nikde jinde není, nebo jste žádnou na takové téma nenašli? Jednou z možných variant je založit ji

Napřed by si to ale chtělo říci, zda máte na provoz tRPG dost:

• Zkušeností

• Času

Zkušenosti:

Na vytváření tRPG jsou potřeba nějaké zkušenosti, jak grafické (aby to nějak vypadalo), či ze světa tRPG, spravování stránky je velká zodpovědnost. Zkušenosti lze nabrat hraním tRPG, nebo se třeba zkuste optat zkušenějších adminů.

Čas:

Pokud nemáte dostatek času, je škoda nějakou tRPG zakládat, zkuste se spojit s někým dalším, kdo by za Vás mohl zaskakovat, nevytvářejte něco s tím, že se na to po týdnu vykašlete. Není to fér vůči hráčům, kteří se na Vaší tRPG zaregistrovali.

Každý máme povinnosti, ale je slušnost Vaší nepřítomnost aspoň oznámit (totéž platí pro hráče!), ne stránku opustit a už se na ní bez rozloučení, bez vysvětlení nevrátit.

Pokud máte obě již zmíněné věci, tak hurá do toho, v dalším tématu pod tímto si rozebereme, jaké weby si můžete pro své hry vybrat.

Jaký web vybrat pro svoji hru?

Dobře, máte čas, nějaké ty zkušenosti z předešlých hraní a především nápad, co chcete uskutečnit. Ovšem, jak vlastně začít?

První z věcí, které jsou pro hru nejpodstatnější, je vybrat správný hosting pro Váš web, na kterém budete hru spravovat. Je však tolik možností, kam umístit hru, že si to v následujícím článku trochu více rozebereme...

Vůbec první otázka zní, jakým stylem se bude vlastně hrát. Zda-li formou psaných příspěvků uchované na foru či přímo na webu, rozkouskovanou do herních místností, a nebo v chat roomech. Každému je příjemný jiný styl hraní, někdo radši delší a propracovanější příspěvky, jiný zas plynulejší hru na chatu, ovšem, měli byste vybírat s rozumem, jelikož každá forma má jak svoje klady, tak i zapory. Podíváme se na to tedy z blízka.

1)

Takže, nejdříve budu předpokládat, že chcete hrát formou psaných příspěvků, a zároveň byste měli nejraději vše na jednom místě, jak všechny informace, reálie, tak i samotnou hru. Pro takové z vás se tu opět naskýtá několik možností, podle náročnosti a také hlavně vašich znalostech HTML, kaskádových stylů, PHP, javascriptu...

Jako nejjednodušší způsob, kdy nepotřebujete znát ani ty základy výše zmíněných 'jazyků', je založit si obyčejné fórum, u kterého si jen oddělíte hru od všeho ostatního. Zní to jednoduše, uživatelé nebudou ochuzeni o žádné informace ani hru, vy naopak nebudete mít tolik práce se spravováním. Ovšem, takové fórum povětšinou není zas tak přizpůsobitelné, a nelze si s ním tolik pohrát, ať už se vzhledem, rozpoložením stránky, tak s různými doplňky obohacující celou hru. Zkrátka, stále to bude jen fórum, nic moc jiného z toho ani nevykouzlíte.

Nejosvědčenější hosting na fora dříve bylo legendární Blueforum, dnes již zrušená miniaplikace od Blueboardu. Jako náhrada bylo vytvořena stránka Forum2.cz, kde vám na požádání vytvoří vlastní forum, které správou, vzhledem a možnostmi velice Blueforum připomínají. Stránky jsou sic ještě ve vývoji, nějaké základní funkce jim tak stále chybí (jako založit si vlastní forum skrze formulář, nikoli na požádání, změnění pozadí, barvy písma a loga, pokud se vám to staré, co jste zadali do 'objednávky', již nevyhovuje, mazání uživatelů apod.). Ovšem, jsou zcela zdarma, jednoduchá, stále se vylepšuje, jejich administrátoři jsou přátelští a rádi se vším pomohou.

Kromě Forum² pak existují další hostingy pro fóra, například tu zmíním zahraniční Forumotion s počeštělým Forumczech.com, nebo slovenským ekvivalentem Slovakforum.com. To nabízí mnohem více možností, jak si forum přizpůsobit, na výběr je i několik šablon, u kterých si poté můžete změnit pozadí i ikonky, můžete spravovat uživatele a dělit je do různých skupin, uzamykat jednotlivá fóra... Dále tu najdete nějaké ty miniaplikace jako kalendář, soukromé zprávy, poslední příspěvky apod.

Ovšem správa tohoto fora již bude o něco složitější. Mně samotná administrace přijde velice chaotická, než najdete to, co chcete spravovat, budete se muset proklikat několika stránkami. A i když se zdá, že stránky jsou přeloženy do češtiny/slovenštiny, stále je většina fóra v angličtině, ať už část administrativní, tak i pro uživatele. Proto, pokud nejste většími znalci angličtiny, doporučuji si v dalším okně otevřít i nějaký překladač.

Vyšší level fóra je pak ještě u nás celkem neznámé fórum od Proboards.com. Tam máte opravdu hodně možností, jak si se stránky vyhrát a výsledné fórum by pak mohlo s klidem předčit všechny předchozí hostingy pro fóra. Je tedy spíše vhodná pro ty, kteří si s fórem opravdu chtějí vyhrát, je tedy trochu náročnější jak na vytvoření, tak následnou údržbu. Vzhledově máte na výběr spousty a ještě více šablon, které vytvořili samotní uživatelé, a mezi nimi opravdu máte z čeho vybírat! Následně si je můžete upravit jak potřebujete, nebo si rovnou vytvořit vlastní šablonu. Dále máte na výběr spousty miniaplikací, jako kalendář, chat, soukromé zprávy a mnohem více, ale to už musíte zjistit sami :).

Ani administrace není vůbec špatná. Sic, setkáváme se se stejným problémem jako u Forumotion, jelikož celé stránky jsou v angličtině, ovšem, na rozdíl od něj je jinak vcelku přehledná. Za mě tedy velké plus.

Pokud však chcete mít pevně oddělenou hru od všeho ostatního, ovšem, stále na jediném webu, jedním ze způsobů si lze také vytvořit stránky s připojeným fórem. Sice, není zrovna moc free stránek pro tvorbu webů, kteréte něco podobného nabízejí, avšak, existuje hosting Endora.cz, kde si ve správě webu můžete stáhnout tzv. aplikaci Wordpress. Ten je vcelku známý jako osvědčená 'aplikace' pro tvorbu webu po celém světě, tím pádem nečekejte nic jiného, než mnoho možností, jak svojí stránku se vším kolem Vaší hry vyšperkovat. Doporučuji ho tak spíše pro ty, kteří si s hrou opravdu chtějí dát záležet, proto nečekejte, že výsledné stránky budete mít do pěti minut. Jako ještě třešničku na dortu ještě mohu zmínit, že většina Wordpressu je přeložená do češtiny/slovenštiny.

Samotné fórum pak vzhledově, chováním i správou asi nejvíce připomíná fórum od Forumotion, přičemž zde máte i velice podobné možnosti, jak si ho případně 'přetvořit k obrazu svému :)'.

...

bottom of page